Så behåller du motivationen

Har du precis kommit igång med träningen men känner hur motivationen börjar tryta? I så fall är du långt ifrån ensam. Speciellt i sådana här tider när världen är upp och ned. Men det finns vissa tips du kan ta till för att förhindra att du hamnar i en svacka. Här tipsar vi om hur vi brukar göra när motivationen tryter till träningen.

Gör det som du tycker är roligt

Träning ska först och främst vara roligt. Fundera på vad du verkligen tycker om att göra och rätta dig efter det. Trivs du bäst med hemmaträning? Eller vill du hellre ge dig ut och springa i spåren? Testa gärna lite olika träningsformer för att se vad som passar dig bäst. Går du på gym kan du till exempel testa några av de olika gruppass som brukar erbjudas.

Styr upp din vardag

En av de vanligaste ursäkterna till att träningen inte blir av är att man helt enkelt inte har tid. Det är jobb, barn och annat som ska fixas. Men det behöver faktiskt inte vara så svårt. Ta hjälp av en barnvakt två gånger i veckan eller kör på träningspass som bara tar 15 minuter att genomföra. Det finns lösningar på allt om man bara vill tillräckligt mycket. Var inte heller rädd för att be om hjälp från din omgivning.

Sänk dina krav

I början är det lätt hänt att man sätter upp alldeles för höga mål för sig själv. Man kanske gör en plan där man ska träna fyra gånger i veckan och äta hälsosamt. Men när livet kommer omkring kanske det inte är så lätt. Och kom ihåg att den viktigaste träningen är den som blir av. Även om du inte når upp till dina tidigare mål så kanske du kan kompromissa. Sänk kraven på dig själv helt enkelt.